منوی اصلی


نویسندگان


لینک دوستان

تامل برانگیز

از الف تا ی برای تو

women

ترنم باران

هم نگاران

آهنگ

جشنواره ملی شعر الغدیر

تکه های دل

انجمن شعر دزفول

مرکز محافل و جشنواره ها حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی

کانون ادبیات داستانی دزفول

متیل

اخبار داستان

ادبیات

ققنوس خاکستری

خبر گذاری کتاب ایران

آیا مرجع مسابقات

فراخوان

فستیوال نیوز

فدک

کلمات عاشقانه ی خدا

قرآن و زندگی زیبای ما

پروانگی

مزرعه ی سبز

معاونت قرآن و عترت

ام الکتاب

داستان های قرآنی

شهر رمضان وبلاگ جامع قرآنی

اشعار قرآنی

وبلاگ قرآنی

وبلاگ قرآنی بینات

وبلاگ قرآنی کلام وحی

وبلاگ مذهبی قرآن پروژه

وبلاگ قرآنی ازشفت

وبلاگ قرآنی دانشگاه اصفهان

وبلاگ قرآنی اشراق

بزرگترین وبلاگ قرآنی

وبلاگ قرآنی افرا

قرآن بهار دل ها

وبلاگ قرآنی ریاحین

معرفی وبلاگ ها و وب سایت های قرآنی

هجدمین دوره ی سراسر مسابقات قرآن و عترت

دانلود رایگان نورالجنان

تحقیقات علوم و قرآن و حدیث

معجزات علمی قرآن

حضور قلب در نماز

جی پی اس موتور

جی پی اس مخفی خودرو

قالب بلاگفا

آمار بازدید

» تعداد بازديدها:
» کاربر: Admin

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 12
بازدید دیروز : 33
بازدید هفته : 12
بازدید ماه : 320
بازدید کل : 78430
تعداد مطالب : 236
تعداد نظرات : 22
تعداد آنلاین : 1


Alternative content


فال انبیاء

فال انبیاء

نیت کنید و اشاره فرمایید

آرشیو ماهانه


پیوند های روزانه


لوگوی ما

الفبای عترت


لوگوی دوستان



از مدینه تا مدرنیته

چهار شنبه 16 بهمن 1392

ابوسفیان چهره ی سرشناس قریش در رویارویی و ستیز این قبیله با اسلام است

. قریش و اسلام

ابوسفیان چهره ی سرشناس قریش در رویارویی و ستیز این قبیله با اسلام است. شناخت قریش مقدمه ای ضروری برای شناخت بنی امیّه، ابوسفیان و هم فکرانش به شمار می آید.
می دانیم زندگی اقتصادی قریش از طریق تجارت اداره می شد. تجارت هسته ی مرکزی زندگی اجتماعی و فرهنگی قریش را تشکیل می داد.
برگزاری مجالس شعر خوانی در بازارهایی که بر سر راه کاروان های تجاری به «مکّه» قرار داشتند، نظیر «بازار عکاظ» به صورت یک سنت دیرپای در آمده بود. هفت قصیده ی مشهور عرب که بر پرده های کعبه آویخته شده نمایشگر روح طبیعت پرست و لذت جوی اشراف قریش بود . قریش چنین ادبیاتی را می پسندید و آن را رواج می داد. بنابراین اشراف قریش تا حدودی می دانستند که چگونه می توانند از احساسات دینی و ذوق هنری و موقعیّت تجاری مکه به نفع خود استفاده کنند. آنها قبایل عرب را به زیارت مکرّر کعبه دعوت می کردند تا به چرخش سریع تر چرخ های اقتصاد مکه کمک کنند و البته این دعوت نه به نام اقتصاد؛ به نام زیارت کعبه و حرمت بت ها و تقدیس بت خانه ها صورت می گرفت.
فرهنگ قریش به ویژه در تیره هایی نظیر تیره ی بنی امیّه فرهنگ سود طلبی و لذّت جویی بود. قمار و شراب در مکه رواج داشت. زنان به تبرّج و خود نمایی می پرداختند و گاه عریان ، کعبه را طواف می کردند.
اگرچه مناسک حج هنوز هم به صورت سنّتی اجتماعی در مکّه برگزار می شد، ولی برای اشراف قریش تأثیر تجاری این مناسک اهمیت بیشتری داشت تا نقش و مفهوم عبادی آن. توده های مردم در قبایل عرب، در اندیشه و انگاره ی بت پرستی به نوعی جزمیّت رسیده بودند و بت پرستی را بخشی از هویّت فرهنگی و اجتماعی خود می دانستند؛ ولی برای قریش، کعبه که بزرگ ترین بت خانه ی «عربستان» شده بود و اصل نهاد بت پرستی و مناسک و شعائر مربوط به آن پیش از آنکه اعتقاد قلبی و ایمان باطنی آنان را برانگیزد، با موقعیت اقتصادی و سلطه ی سیاسی آنها نسبت می یافت.
قبایل عرب در مناطق خوش آب و هوا، نظیر «یمن»، «مدینه» ، «طائف» و ...به زراعت اشتغال داشتند و آب و خاک اجازه کشت و زرع را به آنها می دادند. آنها در وادی های خشک و لم یزرع «نجد» و «حجاز» غیر از کوچ به دنبال آب و پرورش دام و شتر، به غارت نیز روی می آوردند؛ ولی شیوه ی اصلی معیشت قبیله ی قریش تجارت بود . آنها نه به دنبال رمه یا گله های گاو و گوسفند و شتر ، بلکه به دنبال کشف کالاهای تازه و فتح بازارهای نو از «روم» و «پارس » تا «حبشه» و «هند» در حرکت بودند. سفرهای تجارتی به جنوب، در زمستان صورت می گرفت و سفرهای تجاری به شمال، مخصوص تابستان بود. این یک نوع ییلاق و قشلاق بود که عشایر قریش را به دنبال طلا به حرکت در می آورد. (4)


ادامه ی مطلب ...

نوشته شده توسط نگار رحم خدا در ساعت 19:29



فتنه وهابیت

چهار شنبه 16 بهمن 1392

نخستین کتابی که شیعه بر رد عقاید وهابی نگاشته شد، منهج الرشاد است
 

اولین عالم شیعه که علیه وهابیت کتاب نوشت
    

مرجعیت شیعی پس از سید بحرالعلوم به شیخ جعفر کاشف الغطاء سپرده شد. در زمان زعامت کاشف الغطاء او در چهار جبهه به مبارزه پرداخت. دو نحله فکری و دو جبهه جنگ.


مبارزه با اخباری گری

وی از شاگردان وحید بهبهانی بود. وحید بهبهانی آغازگر مبارزه با تفکر اخباری‌گری در فقه شیعی بود و توانست دوباره به تفکر اصولی رونق دهد. پس از وحید شاگردان وی هم‌چنان این مبارزه را ادامه دادند. در زمان کاشف الغطاء میرزا محمد اخباری پرچمدار تفکر اخباری بود و با توجه به تسلط در علوم غریبه به درگاه فتحعلی شاه قاجار نیز راه یافته بود. میرزا محمد چند کتاب در رد کتب اصولی نوشت و به فقها غیراخباری دشنام و توهین می‌کرد. شیخ جعفر کاشف الغطاء در برابر اتهامات و ادعاهای میرزا محمد کتابی در رد وی نوشت به اسم کشف الغطاء عن معایب میرزا محمد عدو العلماء. این کتاب غیر از آن کشف الغطاء معروف شیخ است که در فقه نوشته شده است. پیش از این نیز کاشف الغطاء کتاب حق المبین را در تبیین اندیشه اصولی و رد تفکر اخباری نوشته بود.

مبارزه با تفکر وهابی

محمد این عبدالوهاب معاصر شیخ جعفر کاشف الغطاء بود. وی با احیاء آراء ابن تیمیه و با تعامل با محمد بن سعود؛ جد آل سعود تفکر وهابی را گسترش داد. وهابیت با شعار دفاع از اندیشه توحیدی و نفی شرک به مبارزه با دیگر فرق اسلامی پرداخت. عالمان شیعه و سنی در برابر تفکر وهابی موضع گرفتند. نخستین کتاب علیه تفکر وهابی را برادر محمد ابن عبدالوهاب با نام الصواعق الالهیه فی الرد الوهابیه نوشت.

نخستین کتابی که از طرف عالمان شیعه بر رد عقاید وهابی نگاشته شد، منهج الرشاد است که شیخ جعفر کاشف الغطاء نگارنده آن است. وی این کتاب را در پاسخ رساله ای که یکی از امیران آل سعود به نام عبدالعزیز ابن سعود برای او فرستاده بود، نوشت و در آن مجموعه عقاید محمد ابن عبدالوهاب را جمع کرد. این کتاب در سال 1343 قمری در نجف چاپ شد.


مبارزه مسلحانه با هجوم وهابیت

با گرایش ابن سعود به وهابیت، محمد ابن عبدالوهاب به وی نوید تسلط بر همه شبه جزیره را داد. با کافر حربی خواندن دیگر مسلمین به آنان یورش بردند و در نجد و یمن و حجاز و سوریه و عراق جنگ‌هایی را راه انداختند. محمد ابن عبدالوهاب در سال 1206 مرد، اما پیروانش این جنگ‌ها را ادامه دادند. در سال 1216 امیر سعود با بیست هزار نفر به کربلا حمله ور شد و با غلبه بر مدافعان شهر بیش از پنج هزار نفر را کشت و خزانه‌های حرم اباعبدالله را غارت کرد. این حمله در حالی انجام شد که بسیاری از اهالی کربلا در عید غدیر به نجف اشرف رفته بودند.

سعودبن عبدالعزیز، پس از قتل و غارت در کربلا، متوجه نجف اشرف گردید و آن را محاصره کرد و تعدادی از مردم نجف را به قتل رساند. نخستین اقدام مردم نجف این بود که خزانه حرم امیر مؤمنان علی(ع) را به بغداد منتقل ساختند تا مانند خزانه حرم نبوی به غارت نرود. پس از آن آماده دفاع از وطن و جان خود شدند. رهبر مردم در دفاع از شهر نجف، عالم بزرگ شیعه «علامه شیخ جعفر کاشف‌الغطاء» بود که علمای دیگر نیز او را یاری می‌کردند. تعداد وهابیان مهاجم به نجف 15000 تن بودند که 700 نفر از آنان به هلاکت رسیدند و بقیه به ناچار از شهر عقب نشستند و به غارت نواحی و اطراف پرداختند.

 پس از این حادثه براى اینکه نجف اشرف از هر گزندى مصون بماند، شیخ جعفر اقدام بـه ساختن سور نجف [دیوارى بزرگ دراطراف نجف اشرف] نمود و محمد حسن خان صدر اصفهانى به دستور آن بزرگوار کار ساختمانى این سور مهم را به عهده گرفت و بنا کرد.

مبارزه با روس‌ها در حمله به ایران

در هنگام جنگ روس و ایران شیخ جعفر کاشف الغطاء با توجه به مقام خود به مردم فرمان داد تا در برابر روس‌ها بایستند و نیز مقام فرماندهی جنگ را به عنوان نایب امام عصر در اختیار فتحعلی شاه قرار داد.

«من اگر مجتهد هستم و قابلیت نیابت از سادات زمان را دارم به سلطان ابن سلطان، خاقان ابن خاقان موید به عنایت خدای منان فتحعلی شاه که خدا سایه او را بر سر مردم مستدام بدارد اذن می دهم که آنچه برای هزینه جنگ و سرکوبی اهل کفر طغیان نیاز دارد، از خراج و درآمد زمین‌های مفتوحة العنوه و نظیر آن و نیز زکات طلا و نقره و جو و… بگیرد و… به هر مسلمانی واجب است امر سلطان را اطاعت کند.»


 

 



نوشته شده توسط نگار رحم خدا در ساعت 19:26



رابطه کلمه الرحمن با چهار آیه اول سوره الرحمن

چهار شنبه 16 بهمن 1392

از آن جا که این سوره بیانگر انواع نعمت ها و مواهب بزرگ الهی است؛ با نام مقدس «رحمان» که رمزی از رحمت واسعه او است، آغاز می شود. چرا که اگر صفت «رحمانیت» او نبود؛ این چنین خوان نعمت را برای دوست و دشمن نمی گستراند. لذا می فرماید خداوند رحمان، قرآن را تعلیم فرمود: «عَلَّمَ الْقُرْآنَ». به این ترتیب نخستین و مهم ترین نعمت را همان «تعلیم قرآن» بیان می کند و جالب این که بیان نعمت «تعلیم قرآن» را حتی قبل از مسئله «خلقت انسان» و «تعلیم بیان» ذکر کرده است. در حالی که از نظر ترتیب طبیعی باید نخست اشاره به مسئله آفرینش انسان، و بعد نعمت تعلیم بیان و سپس نعمت تعلیم قرآن شود. اما عظمت قرآن ایجاب کرده که بر خلاف این ترتیب طبیعی نخست از آن سخن گوید. به هر حال نام رحمان بعد از نام «اللَّه» گسترده ترین مفهوم را در میان نام های پروردگار دارد. زیرا می دانیم خداوند دارای دو رحمت است: «رحمت عام» و «رحمت خاص» نام رحمان اشاره به رحمت عام او است که همگان را شامل می شود و نام رحیم اشاره به رحمت خاص او است که مخصوص اهل ایمان و طاعت است. شاید به همین دلیل نام رحمان بر غیر خدا هرگز اطلاق نمی شود(مگر این که با کلمه «عبد» همراه باشد) ولی وصف «رحیم» به دیگران نیز گفته می شود؛ چرا که هیچ کس دارای رحمت عام جز او نیست. اما رحمت خاص هر چند به صورت ضعیف در میان انسان ها و موجودات دیگر نیز وجود دارد. بنابراین، خداوند سبحان این سوره را افتتاح به این اسم نمود؛ برای این که بندگان بدانند که تمام نعمت هایی که در این سوره توصیف نموده، از رحمتی صادر شده که شامل همه مخلوقات او می شود. و چند آیه ابتدای سوره نیز از جمله آن نعمت ها است که از رحمت واسعه او سرچشمه می گیرد. به همین جهت مناسب آمد که در این سوره نعمت های عمومی را به رخ بکشد. چه نعمت های دنیایی مؤمن و کافر را و چه نعمت های آخرتی مؤمن را. چون نام رحمان دلالت بر رحمت عمومی خدا داشت؛ در اول این سوره واقع شد که در آن انواع نعمت های دنیوی و اخروی که مایه انتظام عالم انس و عالم جن است؛ ذکر شده است. (تفسیر نمونه، ج 23، ص 97؛ ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن، ج 24، ص 61) منبع:حوزه

نوشته شده توسط نگار رحم خدا در ساعت 19:10



نرم افزار قدرتمند قرآنی ذکر (نسخه جدید)

جمعه 11 بهمن 1392

نرم افزار قدرتمند قرآنی ذکر (نسخه جدید) چاپ




Article Index
نرم افزار قدرتمند قرآنی ذکر (نسخه جدید)
صفحه 2
Image 

نرم افزار بسیار مفید و قدرتمند ذکر نوشته یکی از برنامه نویسان ایرانی با زبان جاوا است که با امکاناتی بسیار جالب از جمله ترجمه کاملا فارسی، قرائت، جستجو و ریشه یابی کلمات و.... قابلیت نصب بروی سیستم عامل لینوکس، ویندوز و مکینتاژ را دارد.

نرم افزار ذکر از برنامه های بسیار قوی و شاید تنها برنامه قرائت، ترجمه و جستجوی قرآنی می باشد که بر روی دنیای مجازی اینترنت بطور رایگان در اختیار علاقمندان قرار گرفته است.

این برنامه به۱۹ زبان زنده دنیا ترجمه شده است و دانلود و نصب آن نیز به صورت مجانی است. این نرم افزار قابلیت کار به صورت آنلاین و آفلاین را دارا می باشد. امکانات این نرم افزار بسیار زیاد می باشد بطوری که شما می توانید سایز، رنگ و فونت متن و ترجمه قرآن را انتخاب کنید. همچنین می توانید نوع و ترتیب نمایش آیات را انتخاب کنید و بطور همزمان از چندین ترجمه برای هر آیه استفاده کنید!

امکان جستجو سریع در متن عربی و ترجمه فارسی قرآن کریم و ریشه یابی کلمه یکی از بهترین و مفید ترین امکانات این برنامه می باشد.

اگر قاری مورد علاقه شما در لیست قاری های این نرم افزار نیست و یا ترجمه مورد علاقه شما در لیست این نرم افزار نیست شما میتوانید به راحتی قاری و ترجمه مورد نظر را طبق دستورالعمل سایت به این نرم افزار اضافه کنید.

پایگاه اطلاع رسانی غدیر برای سهولت این کار، هر سه ترجمه فارسی موجود «الهی قمشه ای، مکارم شیرازی، حسین انصاریان» را برای دانلود در اختیار شما گذاشته است. راهنمای نصب این ترجمه ها در خود بسته به زبان انگلیسی موجود می باشد. برای دریافت آخرین نسخه های برنامه و ترجمه به سایت ذکر که تولید کننده و پشتیبان این پروژه می باشد مراجعه فرمایید.

پایگاه غدیر این نرم افزار را بر روی چندین سیستم مختلف تست و اجرا کرده است. در صورت بروز مشکل به سایت ذکر مراجعه نمایید. www.zekr.org

Image

Image

Image

 Image

 

دانلود نرم افزار پلاگین ها

 



نوشته شده توسط نگار رحم خدا در ساعت 1:43



خداوند حجاب را از جنس محبت آفرید

جمعه 11 بهمن 1392



نوشته شده توسط نگار رحم خدا در ساعت 1:31



ضرب المثل ها و آیات قرآن

جمعه 11 بهمن 1392

مَا جَعَلَ اللهُ لِرَجُلٍ مِن قَلبَینِ فِی جَوفِهِ (احزاب / ۴)

خداوند برای هیچ کس دو دل در درونش نیافریده .

یک بام و دو هوا .

تیر در تاریکی رها کردن

تیر در تاریکی می اندازند (کهف/22)    رَجْماً بِالْغَيْب

.........................

مال دنیا به دنیا می ماند.

یَومَ لا یَنفَعُ مَالٌ وَ لَا بَنونَ

در آن روز که مال و فرزندان سودی نمی بخشد.(شعراء/۸۸)

...........................

با خدا باش و پادشاهی کن.
[تصویر:  2494161djs83392f7.gif]

و من یتوکل علی الله فهو حسبه

و هر کس بر خدا توکل کند ُ کفایت امورش را می کند. طلاق/۳)

 

از تو حرکت از خدا برکت

 

[تصویر:  14.gif]

 

وَ مَن یهاجِر فی سَبیل الله یجِد فی الأرضِ مُراغَماً کَثیراً وَسَعَهً


کسی که در راه خداهجرت کند ، جاهای امن فراوان و گسترده ای در زمین می یابد. (نساء/ 100)

 

 

 

 



نوشته شده توسط نگار رحم خدا در ساعت 1:18



حرمت شراب در قرآن

جمعه 11 بهمن 1392

شراب در قرآن حرمت شراب در قرآن مناظره امام كاظم(ع) با مهدي عباسي در یكی از سالها مهدی عباسی وارد مدینه شد و پس از زیارت قبر پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ با امام كاظم ـ علیه السلام ـ ملاقات كرد و برای آن كه به گمان خود از نظر علمی آن حضرت را آزمایش كند! بحث «خَمر» (شراب) در قرآن را پیش كشید و پرسید: «آیا شراب در قرآن مجید تحریم شده است؟» آن گاه اضافه كرد: «مردم اغلب می‎دانند كه در قرآن از خوردن شراب نهی شده، ولی نمی‎دانند كه معنای این نهی، حرام بودن آن است!» امام ـ علیه السلام ـ فرمود: «بلی. این حرمت شراب در قرآن مجید صراحتاً بیان شده است.» ـ در كجای قرآن؟ ـ آنجا كه خداوند متعال خطاب به پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ می‎فرماید: «قُلْ إِنَّما حَرَّمَ رَبِّیَ الْفَواحِشَ ما ظَهَرَ مِنْها وَ ما بَطَنَ وَ الْإِثْمَ وَ الْبَغْیَ بِغَیْرِ الْحَقِّ... .» ترجمه: «بگو پروردگار من، تنها كارهای زشت، چه آشكار و چه پنهان و نیز «إثم» (گناه) و ستم به ناحق را حرام نموده است... .» آنگاه امام ـ علیه السلام ـ پس از بیان چند موضوع دیگر كه در این آیه تحریم شده، فرمود: «مقصود از كلمه «إثم» در این آیه كه خداوند آن را تحریم كرده، همان شراب است، زیرا خداوند در آیه دیگری می‎فرماید: «یَسْئَلُونَكَ عَنِ الْخَمْرِ وَ الْمَیْسِرِ قُلْ فِیهِما إِثْمٌ كَبِیرٌ وَ مَنافِعُ لِلنَّاسِ وَ إِثْمُهُما أَكْبَرُ مِنْ نَفْعِهِما... .»



ادامه ی مطلب ...

نوشته شده توسط نگار رحم خدا در ساعت 1:15



توصیه ای برای ازدواج خوب‎

جمعه 10 بهمن 1392

                     
جوانی نزد شیخ حسنعلی نخودکی اصفهانی آمد و برای سه قفل زندگی اش کلید خواست.
   عقیق: جوانی نزد شیخ حسنعلی نخودکی اصفهانی آمد و گفت: سه قفل در زندگی ام وجود دارد و سه کلید از شما می خواهم.
 
قفل اول اینست که دوست دارم یک ازدواج سالم داشته باشم.
 
قفل دوم اینکه دوست دارم کارم برکت داشته باشد.
 
قفل سوم اینکه دوست دارم عاقبت بخیر شوم.
 
شیخ نخودکی فرمود برای قفل اول، نمازت را اول وقت بخوان. برای قفل دوم نمازت را اول وقت بخوان. و برای قفل سوم نمازت را اول وقت بخوان.
 
جوان عرض کرد: سه قفل با یک کلید؟؟!
 
شیخ نخودکی فرمود : 
 
نماز اول وقت شاه کلید است!
 


نوشته شده توسط نگار رحم خدا در ساعت 23:51



در امتداد خزان

پنج شنبه 10 بهمن 1392

در امتداد خزان ، روزها زمستانی

و در غیاب شما ، آفتاب زندانی

جسارت است ولی یک سوال می پرسم

چقدر در پس پرده حضور پنهانی ؟

ببین برای شما جمعه ندبه می خوانند

نوادگان زمین خسته از پریشانی

چه وقت میرسد آقا نگاهتان باشد

برای شب زدگان آیت غزل خوانی ؟

چرا نمی رسی ای منتقم ببین امروز

به نیزه ها شده قرآن به دست شیطانی

دوباره پنجره ها ، زل زدن به غربت شهر

در انتظار شما ای طلوع پایانی

علی سلیمانی



نوشته شده توسط نگار رحم خدا در ساعت 19:41



اشعار مهدویت

پنج شنبه 10 بهمن 1392

 

وقتی دلی برای دلی تنگ می شود
انگار پای عقربه ها لنگ می شود!

تکراریند پنجره ها و ستاره ها
خورشید بی درخشش و گل، سنگ می شود

پیغام آشنا که ندارند بلبلان
هر ساز و هر ترانه بد آهنگ می شود

احساس می کنی که زمین بی قواره است!
انگار هر وجب دو سه فرسنگ می شود!

باران بدون عاطفه خشکی می آورد
رنگین کمان یخ زده بی رنگ می شود

هر کس به جز عزیز دلت یک غریبه است
وقتی دلت برای دلی تنگ می شود!!!



نوشته شده توسط نگار رحم خدا در ساعت 19:39



درباره



هدف از این وبلاگ ایجاد فضایی روح انگیز و قرآنی وزمینه ای برای ترویج و توسعه و گسترش کتاب خدا


مطالب پیشین

زیباتر از اینم مگه می شه
مهر پدری
مادر قهرمان
سال نو مبارک
انگار که پاییزم
حریم من
ذات
مهمان امام حسین (ع)
سختی ها
نشانه هایی از قدرت خدا
من کیستم؟
به نام خدا
آیا؟
بگو یا ابوالفضل
فرا رسیدن ماه محرم تسلیت باد
رابطه
یتیم
عید غدیر مبارک
مسابقه ی بزرگ غدیر
خطبه ی غدیر




Powered By LOXBLOG.COM Copyright © 2009 by alefbayeetrat